I was too young, not intresting at all

äntligen fredag, och tråkigt nog är praktikveckan slut. jag som började känna mig som en i gänget och faktiskt hänga med lite. igår var jag på neuroröntgen, skall-CT, i receptionen och på akutröntgen. fick se en nervblockad (man sprutar in kortison och lokalbedövning vid en nerv om den är svullen och irriterad för att svullnaden ska gå ner och därmed inte "skava" och göra ont), en angio (man för upp en kateter genom ett blodkärl i låret och kan ta sig hela vägen upp till hjärta och hjärna och ta prover, förhindra blödningar och ta bort proppar), en bränning (man bränner bort en benbit för att bli av med smärta), hur man tog emot/skickade hem patienter, diverse benbrott, en riktigt stor bröstcancertumör och så fick jag följa med på akutlarm till thiva, thoraxintensiven där man har lungor och bukar. där röntgade vi två män med andningsproblem. lite coolt att få springa iväg med en vagn osv, men lite läskigt för de var ju verkligen sjuka, den första fick knappt luft, det var som en enda lång astmaattack, och den andra kunde inte ens sätta sig upp pga sina lungor.
idag var jag på hjärt-lung-röntgen på förmiddagen, där jag fick hämta in patienter och titta på bilder mest, såg vätska i lungor, en pacemaker och liknande, och på eftermiddagen var jag en liten stund på MR (som tydligen inte alls står för magnetröntgen utan magnetresonans) där vi först hade ett hjärta (som jag inte såg så mycket på, vi fick titta på en färdig bild av ett hjärta istället och så visade en läkare olika delar och vad som var normalt och vad som var infarkt osv) och sen en hjärna med hjärntumör. jag hann vara med på ett fall på CT1 också där jag var i onsdags innan jag åkte hem, också lungor och buk.
har varit en väldigt lärorik vecka, trodde först att det mesta gått ut genom andra örat när jag lärt mig saker men idag satt mamma och berättade om en familjekompis som fått en kateter genom benet osv och då kunde jag stolt meddela att det var en angioundersökning och berätta mer om hur det funkade :) roligt! känns dock tråkigt att det redan är slut, känner mig inte redo för att gå tillbaka till skolan. men det känns ändå skönt, det känns som att det kommer bli kul att börja jobba och få nytta av allt man ändå lärt sig de senaste 13 åren (eller ja, innan jag är färdigutbildad hinner det väl bli 18).

ikväll åt jag och ellen pizza, sen åkte jag till amelie och vi mös, pratade och kollade film. nära och kära hette den, med uma thurman och meryl streep, faktiskt jättebra film även om slutet inte passar in i mallen för den perfekta romantiska komedin haha. jättemysig kväll. imorgon blir det löprunda med jaggs i skrylle, projektarbete med amanda och 19årsparty på kvällen! hoppas på en kul dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0