parade through the pouring rain

hihi åh, min kusin (11 år) ska på date berättade hon. efter en stund säger hon: men jag vet inte vad jag ska ha på mig, kan du hjälpa mig tilda!
haha, hon brås på den bästa, helt klart :)

jag blev inte helt klart med boktjuven men kan skriva lite ändå.
den utspelar sig under andra världskriget och handlar om liesel, 11 år, som kommer från en fattig tysk familj och hon och hennes bror ska flytta in hos en fosterfamilj då deras mamma inte längre kan försörja dem. på vägen dit dör hennes bror och efter begravningen får hon tag i sin första bok. hon kommer fram till familjen hubermann i en liten stad utanför münchen, till en ny pappa med silverögon och en mamma som oftast tilltalar henne saumensch. kriget trappas upp under bokens gång, man får följa hennes nya liv med ransoneringar, hitlerjugend, skola, watschen, rudy, bombningar, marscher och allt annat som tillhör himmel strasse.

bokens har ett väldigt märkligt förord som var svårt att hänga med i och fick mig tveksam till fortsättningen, det var nära att jag slutade läsa innan jag ens börjat. när boken i sig började fastnade man däremot direkt, in media res som det så vackert heter, man kastas rakt in i handlingen. den är skriven lite annorlunda, då det är döden som är berättaren. han berättar om vilka färger olika lik har och vilken färg himlen har. under bokens gång får man se olika personers bakgrundshistorier, och det kommer även små avbrott skrivna i fetstil med iaktagelser från döden, eller olika personers åsikter, tankar och misstag. dessa två saker ger en andrum och en chans att distansera sig från den väldigt väldigt tunga historian. man får ofta också veta i förväg vad som ska hända, och att de sedan berättar förloppet dit, vilket också förbereder en på vad som ska komma så det inte blir en alltför stor chock.
en väldigt bra och välgenomtänkt bok om en tysk flicka, oftast handlar alla berättelser från andra världskriget om judars öden, det är spännande och hemskt att läsa det från den andra sidan, den faktiskt också relativt oskyldiga tyska befolkningens sida. en helt klart läsvärd bok, kanske ett julklappstips rent av.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0