this is the year

Tänkte att det kanske var dags. Mitt år, 2010, here we go.

Januari
Månaden inleddes som det brukar med nyårsdagen. Vaknade i min egen säng, breve Johan, och kom ner för trappan till ett städhelvete. Simon, Jenny och Amelie hjälpte oss och efter ett par timmar var huset som nytt och vi la pussel istället. Nyår var förövrigt väldigt lyckat. Det var en hel del fotboll, uppbyggnadsträning och inomhuscuper med varierande resultat. Jag var barnvakt en hel del, och så började uttagningarna och planerandet inför superbowl rulla igång. Jag och Amanda började dra igång projektarbetet; att skriva en barnbok om matspjälkningen.

Februari

Det första som hände i februari var att mitt tåg hem från Johan krockade med en älg och jag blev rekordförsenad - närmare bestämt tio timmar. Vi hade praktik, jag var på röntgen en vecka och lärde mig otroligt mycket. Vi skrev färdigt manuset till boken. Det blev sportlov och Johan blev farbror till söta lilla Vincent, och vi tittade väldigt mycket på OS. Skolan var lugn förutom projektet men det var desto mer att göra med Superbowl som nalkades runt hörnet.

Mars
Det var dags för dagen D - Superbowl bröt ut. Galen stämning i Lund och det var riktigt coolt att veta att man varit med och gjort det möjligt. En väldigt lyckad tillställning trots att Polhem gick segrande ur striden. Nästa år!! Grillsäsongen började och våren smög sig på. Jag tänkte mycket på vad och var jag ville plugga egentligen. Uppladdningen inför studenten började med Preparty på Tegnérs med förfest/födelsedagsfirande för Filip hos densamme, en minst sagt galen och rolig kväll. Mycket träning och träningsläger i Gladsaxe med herrlaget. Påsken spenderades hos Johan, vi hade påskmiddag och Johan överraskade mig med ett påskägg med bara mina favoritgodisar och en massageolja.

April

I början av april var det seriepremiär, jag och amanda blev helt klara med projektarbetet. En torsdag bestämde jag och mamma oss för att det var dags att hitta en balklänning så sagt och gjort, en dag i Köpenhamn senare hade jag både balklänning och studentklänning! Jag var på min första arbetsintervju i livet. Taggen för studenten började infinna sig och vi gjorde vår spellista till flaket. På en estetisk verksamhet-lektion skrev jag, Jeppe och Birger den fruktansvärda låten: en helt vanlig. Rebecca kom ner och överraskade Birger med hjälp av mig och vi tre och Johan gick och såg Spyxet.

Maj
Vi såg Lundaspex, jag var lite småskadad i foten, värmen började komma igång på riktigt. Slutspurten i skolan drog igång på riktigt med matte e- och fysikslutprov, vilket ledde till väldigt mycket plugg och många väldigt bra och givande pluggfikor, framförallt med Inessa och Birger. Mellan de båda slutproven begav vi oss till Prag, en fantastiskt galen och rolig resa. Jag och Inessa hade en myskväll och tittade på Marie Antoinette och Herrman flyttade runt bland oss i klassen. Vi började med flakfix, målade lakan och valde vilket flak som passade bäst. Dessutom fick jag två sommarjobb, ett som tidningsutdelare i Sandby och ett på Mormors bageri.

Juni
Månaden av månader detta året. Jag fick MVG i fysik B, något jag VERKLIGEN hade kämpat för men gett upp hoppet om. Balerna och studenterna började. Vår bal var magisk. Som ett slags farväl till de tre åren vi haft tillsammans, alla treor. Jag kände mig vackrare än jag någonsin varit förut. Una tog studenten dagen efter, och jag drack inte champagne om man säger så. På helgen bjöd vi in hela släkten för att rensa upp i trädgården så att den såg respektabel ut inför studenten. For runt på Polhems student, provjobbade lite. Fixade och donade och så plötsligt var det student. Den dagen var den lyckligaste dagen i mitt liv hittills. Jag har aldrig varit så genuint glad innan, jag skrattade för mig själv redan när jag satt på bussen påväg till stan på morgonen. Så jävla övertaggad och så fruktansvärt lycklig. På natten slog det slint och dagen efter mådde jag inte som en prinsessa. Trots det pallrade jag mig iväg till skolavslutning, två studenter och sen dagen efter det åkte vi till Spanien. En underbar vecka i l'Ametlla del Mar i Katalonien som avslutades med två dagar i den fantastiska staden Barcelona. När jag kom hem därifrån bar det av till Peace and Love för att funktionära.

Juli
Månaden började med en superkul helg i Åhus. Efter det var juli förmodligen en av de värsta månaderna i mitt liv so far. Jag började dubbeljobba. På dagarna jobbade jag på bageriet och på nätterna delade jag ut tidningar. På 35 långa dagar sov jag aldrig en hel natt i sträck, och det tärde på mitt psyke och humör vill jag lova. Johan den stackaren var här, och jag var inte nådigt vresig och totaldeppig. Hann fylla år och ha en trevlig födelsedagslunch iallafall.

Augusti
Dubbeljobbandet fortsatte, men mitt liv återvände sakta i takt med att jag började se slutet på tidningarna. Jag och Johan firade 2 år tillsammans med en dag på Ystads djurpark, jättemysigt. Jag svor mig själv den 15 augusti att jag delat ut min sista tidning i livet. Sommarfest och 50årskalas i Halmstad. Åkte till Johan i Dalarna på viloläger - underbart. Min nya vardag började, jobb istället för skola. Johan flyttade till Jönköping och det var allmänt jobbigt att aldrig veta något om när vi skulle kunna ses eller inte. Vi upprepade succén från förra året och hade en kräftskiva, jag Amanda Sally och Inessa. Mycket lyckat. Var ute i Malmö ett par gånger.

September
Jag hälsade på i Jönköping och fick träffa lilla Vincent för första gången. Köpte en stekspade i inflyttningspresent till Malin så vi kunde laga tacos i allsindar, och så var det kräftskiva hos mormor och jag såg Spamalot två gånger. En gång på genrep med Johan och så premiären med Amanda. Fantastiskt bra. Fick pluggar-ångest igen. Vi bokade resan till Gran Canaria. Jag började gå på schema på jobbet, vilket var otroligt skönt. Det var mitt första röstningsbara val. Johan fick till slut en lägenhet i Tibro utanför Skövde, och det kändes som att läget började stabilisera sig, verkligheten gick att planera - vilket jag gillar. Jag började ta tag i att träffa Una lite, vi är båda lika dåliga på att höra av oss så vi hade inte setts på ett par månader.

Oktober
Det började bli vääldigt mörkt. Novischfest på Lunds, jätterolig kväll. Tränade. Gick någon sminkkurs med mamma på Entre, riktigt roligt faktiskt, även om jag tyckte vi såg ut som clowner efteråt. Körde upp till Johan i Skövde och lämnade möbler och annat, och såg hans lägenhet för första gången. Vi (jag, Amanda, Sally, Jeppe och Filip) åkte till Gran Canaria, hade en underbar och galen vecka i Playa del Inglés. Jag och Johan var hund- och husvakt en helg, supermysigt. När jag kom hem kvalade vi för att få vara kvar i div. 3. Vi vann andra kvalmatchen och jag gjorde en av mina bästa matcher i livet hittills. Underbart.

November
Jobbade, en och annan utgång (bland annat en galen kväll på Lundia). Ellen fyllde år. Farfar gick på strålbehandling i Lund och både han och farmor var heldeppiga så en helg när jag var långledig körde jag åt dom och lät dom ta hand om mig. Nyttigt för alla inblandade. Bowlade och käkade med jobbgänget, en riktigt kul kväll! Funderade över utbildningar och bestämde mig för biomedicin. Vi började spela julmusik på jobbet...

December
Tre bokstäver: S-N-Ö!
Månaden inleddes med årsfest, vilken kväll! Dansade från första till sista låten, utan avbrott. Gotta love it. Kom igång med umgänget igen och började fika/äta frukost med mina vänner regelbundet. Ny tränare och massa nya spelare, inget vi tackar nej till! Världens mysigaste tjejkväll med alldeles för mycket vin. Var flitig och motionerade trots dåligt väder (det har gått över igen, så ni behöver inte vara oroliga). Julklappsrace, som vanligt. Jul med massa bra julklappar, som vanligt. Krockade för första gången på lillejul, jobbade på julafton för första gången och var ute på juldagen för första gången. Juldagen var en riktigt kul kväll. Avslutade året med att åka till Johan som var hemma i Dalarna och fira nyår där.

Ett toppenår, särskilt första halvan. Andra halvan har gått lite på halvfart, för att inte tala om sommaren som sniglade sig fram. Har aldrig längtat till hösten förr, men sommaren -10 kommer jag komma ihåg som den lamaste sommaren någonsin. Hade mitt livs dag på studenten som sagt. Saker som jag gjort hela året men inte skrivit med överallt: träffat Johan och tränat fotboll. Såklart.

2011 - here I come! Detta året kommer bli bra, jag känner det på mig.

Kommentarer
Postat av: Jennika

Fysik B... helt otroligt att det går att få MVG i det :P

2011-01-09 @ 23:28:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0