picadilly circus

Hemkommen från London, oändligt trött efter en fantastisk helg. Inga missade flyg, dom stoppade inte oss i passkontrollen, inga terrorister på planet och vi gick inte vilse en enda gång. Tänka sig!

Vi (jag, Johan, Johans syster Jennifer och hennes pojkvän Anders) kom fram sent i torsdags kväll, och efter en lång tunnelbaneresa från Heathrow kom vi fram till vårt hostel (YHA London Central) och somnade gott. Jättefräscht och billigt hostel f. ö., grymt bra läge och helt nybyggt. Kan verkligen rekommendera! På fredagsmorgonen ringde först Anders alarm sex, för då skulle han upp och jobba (om han hade varit hemma då...). Vi somnade om, sen ringde Johans klocka åtta. Vi gick upp och gjorde oss i ordning, och när vi var påväg ner till frukosten tittade jag på min klocka. Tjugo i åtta!? Vi hade i själva verket gått upp sju, för Johan hade glömt ställa tillbaka sin mobilklocka.

Fredagen var utsedd till sevärdhetsdag, så vi började med Soho och China Town, fortsatte till Leicester Square (där vi köpte musikalbiljetter), Trafalgar Square, Picadilly Circus, Horse Guards, Big Ben, House of Parliament, Westminster Abbey, Londono Eye och tog en promenad längs Themsen. Sen åt vi lunch på Wahaca nära Covent Garden, en mexikansk tapasrestaurang där man beställde 2-3 små tapas. Jättegott och trevligt! Efter lunchen gick vi till Covent Garden och tittade runt, köpte glass och tittade på människor. Sen tog vi en öl och gick mot Jamie Oliver's Italian. Trevligt och bra pris för väldigt god mat! Sen var det då äntligen dags för musikal, närmare bestämt the Lion King på Lyceum. Vi satt längst upp längst bak, fantastisk teater och fantastisk föreställning! Vilka kostymer och dekorer alltså. Shit pommes, Nöjesteatern släng dig i väggen.

På lördagen ringde klockan åtta (på riktigt denna gången) och vi laddade för shoppingdag. Vi spenderade förmiddagen på Oxford Street och Regent Street och avslutade längst upp på Oxford med Primark. Den sjukaste affären jag någonsin varit i. Priset runt £2 för ett linne och £6 för ett par jeans. Så mycket människor att man knappt kunde välja själv vart man ville gå - det var bara att åka med. Jag gjorde ett gäng fynd och några misslyckade köp (det var ju inte tal om att prova), bland annat köpte jag en ursnygg byxdress som jag sydde om lite och ett par tighta jeans men råkade köpa en tröja fem storlekar för stor och en annan byxdress några storlekar för liten. Allt som allt lyckat! Till lunch käkade vi välbehövliga fish and chips, sen gick vi till Hyde park och skulle hyra trampbåt men det kostade £10 PER PERSON!! Sjukt ovärt, så vi åt glass istället (igen). På kvällen hängde vi på hostelet och käkade pizza och nachos, drack öl och spelade kort.

När vi vaknade på söndagen var himlen lite grå utanför. Anders och Jennifer mesade och tog på sig jeans, medan jag och Johan körde på shorts. Vi drog niten. När vi kom utanför dörren började det duggregna och blåsa och det höll i sig tills vi åkte hem på måndagen. Hur som helst, vi spenderade förmiddagen på British Museum. Om ni ska dit ska ni titta på Japan- och Afrikautställningarna, jättefräckt! Mumierna också förstås men där var jättemycket folk. Sen åkte vi och tittade på Buckingham Palace som vi hade missat första dagen, sen skulle vi leta upp en vegetarisk gourmet-restaurang och när vi väl hittade den efter en timme var den stängd. Då var vi så hungriga så vi tog första bästa och åt fish and chips igen. Kvällen spenderade vi på hostelet, sen tidigt på måndag morgon (närmare bestämt kvart över fyra) vandrade vi den långa vägen till Paddington Station och tog tåget till Heathrow och flög hem.

Tackar för en fantatiskt bra helg!

Kommentarer
Postat av: mandis piekert

Så hiiiimla mysigt ni haft det. Jag vill höra allt i minsta detalj, se dig i dina nya kläder och framförallt se bilder! :D nu ska jag lägga ifrån mig telefonen och sova. Jag har en väldigt lång dag framför mig imorgon! Puss

2011-06-08 @ 23:41:34
URL: http://you know it

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0